zamknij
najwieksze koncerny motoryzacyjne

Początki przemysłu motoryzacyjnego to kilka firm motoryzacyjnych i ciekawa konkurencja. Dziś trudno znaleźć producenta, który radzi sobie na rynku w pojedynkę i osiąga sprzedażowe sukcesy. Obecnie liczy się siła przebicia oraz współpraca w celu zminimalizowania kosztów produkcji konkretnego modelu. Dlatego też obecność wielkich koncernów motoryzacyjnych nikogo nie dziwi, choć nie każdy wie, które marki do kogo należą. Poznajmy kilku największych graczy w świecie motoryzacji, których korzenie sięgają Starego Kontynentu.

Volkswagen AG – europejski gigant

Jeśli ktoś mówi o Volkswagenie, większości nieobeznanych z motoryzacją osób może kojarzyć się z jedną marką produkującą Golfy, Passaty oraz inne popularne na rynku w Europie modele. Nie każdy jednak wie, że Volkswagen AG to jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych, który w swojej „kolekcji” posiada kilkanaście firm, niemal 50 zakładów produkcyjnych, działa w 154 państwach za pośrednictwem 175 spółek.

Początki sięgają roku 1931, kiedy to przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Jak dziś wiemy, efektem prac był jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie – Garbus – zwany początkowo pod nazwą Typ 12. Od samego początku istnienia koncernu około 20% jego akcji posiadały władze Dolnej Saksonii. Co ciekawe, dzięki specjalnej ustawie uchwalonej w 1960 roku, władze mogły blokować ewentualne przejęcia koncernu przez konkurencyjne organizacje poprzez ograniczenia liczby głosów do maksymalnie 20% bez względu na liczbę posiadanych akcji.

Obecnie głównym udziałowcem jest spółka Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Jeszcze jakiś czas temu posiadała 42,6% akcji koncernu Volkswagen AG, jednak na przełomie lat 2008-2009 zwiększyła te udziały do 50,74%, przejmując tym samym kontrolę nad przedsiębiorstwem.

Oprócz Porsche Automobil Holding SE, który posiada 50,74% akcji, pozostałymi akcjonariuszami jest Porsche GmbH z 2,37% oraz władze Dolnej Saksonii z nieco ponad 20% akcji. Oprócz tego 17% należy do Quatar Holding, natomiast niespełna 10% pozostałych udziałów zostało rozdzielonych pomiędzy pozostałych udziałowców.

Do Volkswagena należą takie marki, jak:

  • Audi (producent samochodów z segmentu premium od aut miejskich po SUVy)
  • Bentley (producent luksusowych limuzyn oraz aut sportowych, od niedawna również SUV-ów)
  • Bugatti (francuska marka ekskluzywnych samochodów sportowych i wyścigowych)
  • Ducati (włoski producent motocykli sportowych)
  • Lamborghini (włoska marka produkująca auta sportowe tj. Aventador oraz Huracan)
  • SEAT (hiszpańska marka produkująca auta miejskie, kompaktowe oraz crossovera
  • Škoda Auto (czeski producent popularnych w naszym kraju aut tj. Octavia czy też Superb)
  • Volkswagen (niemiecki producent aut z wielu segmentów, w tym m.in. modelu Golf i Passat)
  • Scania (szwedzkie przedsiębiorstwo produkujące auta ciężarowe, autobusy etc.)
  • MAN SE (niemiecka marka samochodów ciężarowych, autobusów, silników etc.)
  • Volkswagen Nutzfahrzeuge (część koncernu Volkswagen AG specjalizująca się w produkcji pojazdów dostawczych i ciężarowych)
  • Porsche (niemiecki producent aut sportowych, limuzyn oraz crossoverów)

Jak widać pod kapeluszem jednego koncernu znajdują się takie marki, jak Porsche i Lamborghini – modele tych producentów są obiektem marzeń wielu miłośników motoryzacji. Co ciekawe, jest tu także Skoda, która z luksusem i blichtrem ma niewiele wspólnego. Jest także Bugatti i Bentley, co z pewnością może zaskoczyć początkujących fanów samochodów. Pod wodzą Volkswagena są również marki produkujące ciężarówki oraz Ducati – producent sportowych motocykli.

Grupa PSA – francuska współpraca

W 1976 roku w Paryżu, dwie konkurujące ze sobą francuskie marki samochodowe zawiązały przymierze, by razem walczyć z konkurencją, nie tylko francuską i włoską, ale przede wszystkim niemiecką. Tak powstała Grupa PSA, wcześniej PSA Peugeot Citroen w skład której wchodzi kilka marek motoryzacyjnych oraz firm niekoniecznie związanych z autami i ogólnie pojętym rynkiem samochodowymi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Legendarne youngtimery: Opel Kadett - Niemcy wiedzą jak zrobić hit!

Do Grupy PSA w chwili obecnej należą takie marki, jak:

  • Citroen (francuski producent aut miejskich, kompaktowych, klasy średniej itd.)
  • Peugeot (francuska marka aut miejskich, kompaktowych, crossoverów itp.)
  • DS (francuska submarka Citroena produkująca auta klasy premium)
  • Simca (francuski producent samochodów działający w latach 1934 – 1980)
  • Talbot (nieistniejący producent samochodów we Francji, działający w latach 1903-1992)
  • Panhard (działające od 1891 roku przedsiębiorstwo motoryzacyjno-zbrojeniowe)

Dwie pierwsze pozycje nikogo nie dziwią, ale pewne wątpliwości może wzbudzać marka DS. Jakiś czas temu DS był częścią oferty Citroena, w której mogliśmy znaleźć modele sygnowane tymi dwiema literami. Po jakimś czasie Citroen chcąc podkreślić wyższą klasę „DS-ów” odłączył ofertę od swojej marki tworząc nową submarkę – DS. Swoją drogą ma ona nawiązywać do historycznych modeli tego francuskiego producenta. Kolejne trzy marki niestety już nie istnieją, choć w przypadku Simca, w 2012 roku rozważano reaktywację pod postacią producenta niedrogich modeli, jako konkurencja dla Dacii.

W skład koncernu wchodzą również firmy oferujące różne usługi i produkty. Jest to między innymi Faurecia – producent i dostawca części samochodowych, Gefco – przedsiębiorstwo logistyczne, czy też Process Conception Ingénierie (PCI) – przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem i realizacją systemów technologicznych.

Warto również wspomnieć o tym, że Grupa PSA współpracuje z innymi producentami oraz koncernami. Przykładowo wraz z Toyotą opracowywane są platformy dla małych aut. Współpraca z BMW polega na dostarczaniu silników, skrzyń biegów i technologii hybrydowych, natomiast z Fiatem budowane są platformy dla aut dostawczych i VAN-ów.

Grupa FCA – włosko-amerykańskie porozumienie

To jeden z najmłodszych koncernów na rynku motoryzacyjnym, ale jego wielkość oraz ilość posiadanych marek może imponować. W zakresie możliwości mieszczą się projekty, produkcja i sprzedaż samochodów osobowych, lekkich samochodów dostawczych, komponentów i systemów produkcyjnych na całym świecie. Spółka FCA powstała w 2014 roku w wyniku połączenia Fiata (założonego w 1899 roku) i Chryslera (założonego w 1925 roku).

Obecnie Grupa FCA (Fiat Chrysler Automobiles) składa się z takich marek, jak:

  • Abarth (marka zajmująca się modyfikowaniem seryjnych modeli przede wszystkim Fiat)
  • Alfa Romeo (włoska marka produkująca auta miejskie, kompaktowe oraz klasy średniej)
  • Chrysler (amerykańskie przedsiębiorstwo produkujące głównie samochody różnych klas)
  • Dodge (amerykańska marka specjalizująca się w produkcji pick-up’ów oraz aut sportowych)
  • Fiat (włoski producent aut z segmentu B i C, choć w ofercie znajdziemy również SUV-a)
  • Fiat Professional (dział włoskiego producenta odpowiedzialny za auta dostawcze)
  • Jeep (amerykański producent crossoverów, SUV-ów oraz aut terenowych)
  • Lancia (włoski producent słynny z produkcji takich modeli, jak Delta czy też Stratos)
  • RAM (odłam marki Dodge, który specjalizuje się w produkcji aut typu pick-up)
  • SRT (oddział marki Dodge zajmujący się produkcją wzmocnionych i ulepszonych modeli)
  • Maserati (włoski producent luksusowych aut sportowych oraz limuzyn)
  • Mopar (firma produkująca części zamienne oraz wyczynowe dla aut z koncernu FCA)

Ponadto do Grupy FCA wchodzą takie firmy, jak COMAU odpowiedzialna za systemy produkcyjne, Magneti Marelli produkująca komponenty czy też i TEKSID, zajmująca się obróbką metali.

Na początku 2016 roku słynna marka z Maranello – Ferrari – po 47 latach związku, odłączyła się od marki Fiat, a tym samym od Grupy FCA, stając się niezależnym producentem.

Tagi: Grupa FCAGrupa PSAkoncerny motoryzacyjneVolkswagen AG