zamknij
Fot. Materiały prasowe Filtron

Filtr paliwa jest jednym z tych układów, o wymianie którego kierowca musi pamiętać bezwzględnie. Szczególnie że konsekwencje ewentualnych zaniedbań mogą być tragiczne! Czy wymiana filtra paliwa może być wykonana samodzielnie? Tak właściwie to nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy że kierowca kupi właściwy osadnik i posiada choć odrobinę wiedzy technicznej.

Filtr paliwa jest jednym z kluczowych elementów układu wtryskowego w pojeździe. Jego zadaniem jest bowiem wyłapywanie z paliwa wszelkich zanieczyszczeń zanim to trafi do aparatury wtryskowej. O jakich nieczystościach mowa? Czasami mogą to być cząstki stałe zatankowane przez kierowcę już na stacji benzynowej, a czasami są to osady zebrane w zbiorniku paliwa. Odcedzenie ich z napędu pozwala na bezawaryjną eksploatację aparatury wtryskowej i nabiera szczególnego znaczenia dziś, gdy dominujący na rynku (zarówno w segmencie diesli, jak i benzyniaków) jest niezwykle precyzyjny wtrysk bezpośredni.

Wymiana filtra paliwa – czasami 30, a czasami 120 tys. km

Wymiana filtra paliwa może mieć wyznaczony różny interwał. Wszystko zależy od rodzaju konstrukcji silnika i zaleceń producenta. Czasami będzie to zatem nawet 120 tysięcy kilometrów, a czasami tylko 30 tysięcy kilometrów. Co więcej, w przypadku diesli wymiany warto dokonywać przed każdą zimą – na wypadek gdyby w sezonie chłodnym z paliwa wytrąciła się parafina. Przed wymianą warto dowiedzieć się jaki rodzaj osadnika został zamontowany w pojeździe użytkowanym przez kierowcę. Na rynku spotykane są przede wszystkim trzy rodzaje: filtry przepływowe, wkłady oraz filtry nakręcane.

Co grozi w sytuacji, w której kierowca zignoruje wymianę filtra paliwa? Konsekwencje mogą być naprawdę poważne. Bo albo przepływ benzyny lub oleju napędowego zostanie zatrzymany i silnik przestanie pracować, albo nieczystości przedostaną się do układu wtryskowego i np. zatkają precyzyjne wtryskiwacze common rail w dieslu. O ile w pierwszym przypadku skończy się na holowaniu pojazdu do warsztatu i wymianie osadnika, o tyle w drugim konieczna stanie się droga wymiana wtrysków lub ich regeneracja.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Taryfikator mandatów 2018. Jakie zmiany nas czekają?

Wymiana filtra paliwa – zrób to sam!

Czy wymiana filtra paliwa może być wykonana samodzielnie przez kierowcę? W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie. W pierwszej kolejności właściciel auta musi zacisnąć oraz odłączyć przewody doprowadzające i odprowadzające paliwo. Kolejnym etapem jest wyciągnięcie osadnika. Po montażu nowego przewody w identyczny sposób należy podłączyć i zdjąć z nich zaciski. Aby ponownie uruchomić benzyniaka, warto kilkukrotnie przekręcić kluczyk w pozycję zapłonu. To pozwoli napełnić układ wtryskowy paliwem. W dieslach starego typu konieczne jest odpowietrzenie ręczne (przy pomocy pompki na przewodach), a nowszego typu wystarczy podjąć próbę rozruchu. Rozrusznik będzie kręcił do momentu, w którym układ nie zostanie napełniony paliwem i silnik odpali.

Może się zdarzyć przypadek, w którym samodzielna wymiana filtra paliwa będzie mocno utrudniona. Tak dzieje się jednak głównie w sytuacji, w której do odkręcenia osadnika konieczny jest specjalistyczny klucz. Oczywiście może też być tak, że kierowca nie będzie chciał samemu wymieniać filtr paliwa w samochodzie. Co w takim przypadku? Zawsze może poprosić o pomoc mechanika. Wykonanie procedury zajmie specjaliście od kilku do kilkunastu minut. Jednocześnie jego pomoc nie okaże się droga. Koszt robocizny startuje już od 30 – 40 złotych.

Tagi: filtra paliwaksiążka serwisowa autawymiana filtra paliwa
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.