zamknij
Toyota Auris I (2007-2012)

Toyota Auris I to samochód dla osób, które cenią przede wszystkim niezawodność i praktyczność. Próżno tu szukać dobrych własności jezdnych, sportowych osiągów czy odważnego designu. Na rynku jest wiele egzemplarzy z polskich salonów, dzięki czemu łatwo znaleźć zadbane auto. Niestety nie wszystkie wersje gwarantują bezproblemową eksploatację.

Sylwetka modelu

Toyota Auris I jest autem klasy kompaktowej, które sprawdzi się zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w dłuższej podróży z rodziną 2+1. W serwisie Otomoto.pl na dzień 10.10.2016 dostępnych było około 170 egzemplarzy kupionych w polskich salonach oraz około 370 aut sprowadzonych.

Samochód trafił do produkcji w 2007 r., jako hatchback. Wtedy też na rynku pojawił się sedan nazwany przez producenta Corolla. Rok później wprowadzono kilka drobnych zmian w palecie silnikowej i od tego czasu filtr cząstek stałych zaczął być montowany już we wszystkich Dieslach. W 2009 r. samochód przeszedł modernizację. Przemodelowano między innymi reflektory, przedni zderzak z atrapą chłodnicy, tylne lampy. Kierunkowskazy z przednich błotników przeniesiono na boczne lusterka. Pojawiło się też kilka symbolicznych zmian we wnętrzu. W 2010 r. do oferty dołączyła wersja hybrydowa wyposażona w silnik benzynowy i elektryczny. Produkcję auta zakończono w 2012 r.

Toyota Auris I w porównaniu do konkurencji wyróżnia się ponadprzeciętną niezawodnością i niewielką utratą wartości.

Najtańsze egzemplarze na internetowych portalach aukcyjnych kosztują 10 tys. zł, ale są to samochody po mniejszych lub większych wypadkach wymagające napraw blacharskich i lakierniczych. Na modele nadający się do jazdy trzeba wydać około 20 tys. zł. Najmłodsze i najlepiej wyposażone egzemplarze kosztują od 40 tys. do 50 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design nadwozia Toyoty Auris I to stylizacyjna kontynuacja Toyoty Corolli IX. Zmiany są zauważalne, ale symboliczne. Elementy karoserii, które najbardziej rzucają się w oczy to charakterystyczna atrapa chłodnicy z dużym logo, masywne reflektory oraz tylne światła z wkomponowanymi trzema okręgami.

Stylizacja samochodu jest bardzo zachowawcza. Próżno tu szukać jakiejkolwiek ekstrawagancji.

W przypadku Toyoty design schodzi jednak na drugi plan, Japończycy kładą nacisk na praktyczność i niezawodność.

Auto dostępne jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W segmencie C Toyota oferuje jeszcze sedana pod tradycyjną nazwą Corolla. Na liście wyposażenia nie było dodatkowego rzędu siedzeń, ale w tej klasie jest to bardzo rzadko spotykane. Pojemność bagażnika to 354 l, a po złożeniu tylnych foteli przestrzeń powiększa się do 1335 l. Wyjątkiem jest odmiana hybrydowa, w której bagażnik przez obecność akumulatorów ma od 310 do 1290 l. Jego kształty są nieregularne, podłoga po złożeniu foteli nie jest równa, a próg załadunku jest dość wysoki.

Wnętrze

W środku Toyoty Auris I miejsca nie brakuje, zarówno z przodu jak i z tyłu. Pozycja za kierownicą jest wysoka, co nie każdemu może przypaść do gustu.

Siedzenia są wygodne, a obsługa elementów wyposażenia takich jak radio czy klimatyzacja jest prosta i intuicyjna. Mankamentem są niezbyt czytelne zegary.

Do mocnych strony auta nie należy też jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Te są na średnim poziomie – większość plastików jest raczej twarda. Uwag nie można mieć za to do spasowania. We wnętrzu są dwa duże schowki pasażera, dwa uchwyty na kubki przy kratkach nawiewu umożliwiające schłodzenie napojów, kolejny uchwyt na kubek w podłokietniku oraz maleńka kieszeń pod konsolą centralną i schowek na okulary przeciwsłoneczne w podsufitce.

Wersje silnikowe

Silniki diesla

Wybór silników w autach japońskich zwykle jest znacznie uboższy niż u europejskiej konkurencji, ale za to większość jednostek rzadko się psuje. W przypadku motorów wysokoprężnych wybór jest jednak mizerny.

W ofercie dostępne są trzy silniki Diesla z rodziny D-4D i D-CAT (o pojemności: 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l) i mocy: 90, 126 i 177 KM. W teorii powinny zaspokoić szeroką grupę odbiorców. Ci, którzy nie mają zbyt dużych wymagań i stawiają przede wszystkim na oszczędną jazdę, wybiorą motor podstawowy, który osiąga 100 km/h w około 12 s. Z kolei oczekujący dobrego czy bardzo dobrego przyspieszenia zdecydują się na wersje 2-litową (osiągającą 100 km/h w niewiele ponad 10 s) lub topową gwarantującą sprint do setki w bardzo dobrym czasie 8,1 s.

Niestety motory 2,0 D-4D i 2,2 D-CAT to konstrukcje z wadą fabryczną. Jednostki te mają nietrwały blok silnika. Spotykane są też przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą. W niektórych egzemplarzach Toyota wymieniła jednostki napędowe na gwarancji. Jeśli awaria powróci, koszty naprawy będą gigantyczne. Jedyna bezpieczna propozycja wśród diesli to wariant 1,4 D-4D. Kupując auto z 2008 r. lub nowsze warto sprawdzić, w jakim stanie jest filtr cząstek stałych.

Toyota Auris I Silnik (2007-2012)
Toyota Auris I Silnik (2007-2012)

Silniki benzynowe i hybryda

O ile wybór jednostek wysokoprężnych jest dość wąski, to w palecie motorów benzynowych jest kilka ciekawych propozycji.

Żaden z silników zasilanych szlachetnym paliwem nie boryka się z poważnymi awariami.

Jeśli nawet zawiedzie jeden z czujników położenia wału korbowego, to jego wymiana na nowy nie pochłonie zbyt dużo pieniędzy.

Osiągi podstawowych wersji 1,33 Dual VVT-i i 1,4 VVT-i są mizerne (około 13 s do 100 km/h). Znacznie lepszym wyborem jest jedna z odmian 1,6 VVT-i lub 1,6 Valvematic. W obydwu przypadkach auto rozpędza się do 100 km/h w około 10 s i zużywa podobne ilości paliwa jak wersje podstawowe, czyli średnio 7 l/100 km według danych producenta. Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze odmiany 1,8 Dual VVT-i oraz 1,8 Valvematic, które niewiele lepiej przyspieszają niż wersje 1,6 l, ale przy agresywnym traktowaniu znacznie więcej palą (nawet 10 l/100 km).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używane Renault Megane II [2002-2008]

W Toyocie Auris I była oferowana też wersja hybrydowa, w której źródłem napędu jest motor benzynowy 1,8 VVT-i o mocy 99 KM i elektryczny generujący moc 82 KM. Auto z takim zestawem napędowym nie jest przesadnie dynamiczne, do 100 km/h rozpędza się w 11,4 s. Zużywa za to średnio 4 l/100 km. Sprawdza się raczej w zakorkowanych dużych miastach, podczas jazdy w trasie przy wyższych prędkościach wyraźnie brakuje mu mocy i wzrasta zużycie paliwa.

Toyota Auris I (2007-2012)
Toyota Auris I (2007-2012)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Własności jezdne nie są mocną stroną japońskiej konstrukcji. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem jest bardzo mało precyzyjny, co składnia do spokojnej jazdy. W przednim zawieszeniu samochodu zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną.

Układ zestrojono komfortowo. Podobnie jak charakterystyka przekładni kierowniczej, tak i zawieszenie nie sprzyja dynamicznej jeździe.

Przy pokonywaniu długich zakrętów lub w przypadku konieczności szybkiego ominięcia przeszkody, nie czuć, co dzieje się z kołami samochodu. Niezależnie od wersji, zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

Toyota Auris I była oferowana w następujących wersjach wyposażenia (od najuboższej do najbogatszej): Terra, Luna, Sol, Premium, Dynamic, Prestige, S Tumi, Grayge oraz GT. Takie elementy wyposażenia jak bezkluczykowy system uruchamiania silnika, manualna klimatyzacja, ABS, ESP czy elektrycznie otwierane przednie szyby są dostępne już w wersji podstawowej.

W bogatszych odmianach oferowane są takie udogodnienia jak: 9 poduszek powietrznych, system nawigacji, czujniki parkowania, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, gniazdo USB, odtwarzacz plików MP3 czy reflektory ksenonowe. Jeżeli chodzi o odmiany specjalne, to auto na tle konkurentów wyróżnia się wersją hybrydową.

W porównaniu do Volkswagena Golfa VI w Toyocie brakuje szybkiej, dwusprzęgłowej zautomatyzowanej skrzyni biegów. Inni konkurencji oferują usportowione jednostki napędowe o mocy około 200 KM oraz odmianę cabrio z elektrycznie otwieranym dachem. To największe braki Aurisa I.

Toyota Auris I (2007-2012)
Toyota Auris I (2007-2012)

Najczęstsze usterki

Najpoważniejszą usterką tego modelu jest uszkodzenie przekładni kierowniczej. Problem w wielu egzemplarzach został już rozwiązany, ale może jednak powrócić. Dlatego przed zakupem auta warto sprawdzić w jakim jest stanie. Problematyczna bywa też manualna skrzynia biegów, w której nawet po kilkudziesięciu tyś. km mogą wyrabiać się łożyska.

Użytkownicy Aurisa zwracają uwagę na wodę w bagażniku. Źródłem przecieku są odpowietrzniki, uszczelki lub zatrzaski mocujące tylne lampy.

Mało znaczącą, choć irytującą przypadłością japońskiej konstrukcji są szybko wypalające się fabryczne żarówki.

Toyota Auris I w raporcie niezawodności TÜV z 2015 r., w którym sprawdzono auta 6- i 7-letnie zajęła bardzo wysoką czwartą lokatę. W segmencie aut kompaktowych od japońskiej konstrukcji lepszą -trzecią – pozycję zajął tylko Volkswagen Golf Plus, który nie jest bezpośrednim konkurentem Aurisa. Daleko za Toyotą uplasowały się inne kompakty, które zajęły następujące miejsca: Volkswagen Golf (16.), Honda Civic (17.), Mazda 3 (45.), Ford Focus (61.) i Fiat Bravo (84.).

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo w Toyocie Auris I jest na wysokim poziomie.

W ogólnej kategorii testów zderzeniowych Euro NCAP samochód otrzymał 5 na 5 możliwych gwiazdek.

Za ochronę dzieci auto dostało 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 3 na 4 gwiazdki. Co ciekawe, samochód został wyposażony w poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Pomimo upływu lat, poziom bezpieczeństwa Aurisa I nie odbiega znacznie od jego nowszej generacji. Jest za to zauważalnie lepszy od poprzednika – Toyoty Corolli IX. Przebieg testów z 2006 r. można zobaczyć na poniższym filmie.

Konkurenci

Toyota Auris I w segmencie aut kompaktowych konkuruje między innymi z Volkswagenem Golfem VI oraz z Fordem Focusem Mk2.

Pod względem niezawodności japońskie auto zostawia większość konkurentów daleko w tyle. Podobny poziom niezawodności i lepsze własności jezdne zapewniają jednak inne konstrukcje z Kraju Kwitnącej Wiśni takie jak: Honda Civic VIII, Subaru Impreza III czy Mazda 3 II.

Decydując się na Toyotę Auris I z dieslem ma się do wyboru tylko jeden, dość ospały silnik wysokoprężny 1,4 D-4D. Mocniejsze motory sprawiają poważne problemy w eksploatacji. Pod względem wyboru jednostek wysokoprężnych dużo lepiej wypada nie tylko Honda Civic VIII, ale również Volkswagen Golf VI i Ford Focus Mk2. Diesle oferowane w wymienionych autach to jedne z najbardziej niezawodnych motorów na rynku.

Jeśli Toyota Auris I to tylko z jednostką benzynową lub w wersji hybrydowej. W porównaniu do aut europejskich psuje się rzadziej, ale wiele części jest znacznie droższych i dostępnych tylko w autoryzowanych serwisach. Trzeba pogodzić się również z gorszymi własnościami jezdnymi niż u japońskiej i niemieckiej konkurencji. Samochód oferuje za to stosunkowo wysoki komfort.

Używana Toyota Auris I – podsumowanie

Toyota Auris I zainteresuje zarówno singli, jak i jednodzietne rodziny, dla których najważniejszą cechą samochodu jest niezawodność.

Za zakupem tego modelu przemawia przede wszystkim ponadprzeciętna trwałość i niezawodność. Właściciele egzemplarzy z silnikiem benzynowym odwiedzają serwisy głównie przy wymianie oleju i filtrów. Mocna strona japońskiej konstrukcji to również oszczędny wariant hybrydowy. Jest ciekawą alternatywą dla drogich w serwisowaniu diesli. Istotny atut auta to również wysoki komfort resorowania.

Najsłabszą stroną samochodu są kiepskie własności jezdne. Elektryczny układ kierowniczy sprawia, że kierowca nie czuje się pewnie, gdy trzeba wykonać niespodziewany manewr. Sporym minusem jest również brak niezawodnego i dynamicznego diesla, przeciętne wyposażenie oraz zachowawcza stylizacja. Osoby lubiące słuchać muzyki będą zawiedzione słabą jakością nagłośnienia. Najbardziej godne polecenia silniki to konstrukcje benzynowe o pojemności 1,6 l i 1,8 l, a także wersja hybrydowa. Ceny auta na internetowych portalach aukcyjnych wahają się do około 10 tyś. zł do ponad 50 tyś. zł.

Tagi: AurisD-4DDynamicGraygeGTHybrydaLunaPremiumPrestigeS TumiSolTerraToyota
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.